Mindre sammenstød er ofte en del af samtalen. De forekommer typisk under manøvrering ind og ud af lystbådehavne, og heldigvis med kun mindre skader som resultat. Men sammenstød i åbent farvand er af en mere alvorlig karakter. I værste fald kan det føre til totalforlis og endda personskader. Dette kan dog ofte undgås, hvis man overholder nogle få, generelt kendte regler i disse situationer.
Den mest almindelige årsag til kollisioner er dårligt sømandskab. På fritidsbåde er det desværre ofte tilfældet, at ingen holder udkig – en tendens, vores skademedarbejdere ser mere og mere. Med den øgede mængde teknisk udstyr ombord på fritidsbåde bliver nogle kaptajner uforsigtige og stoler for meget på den indbyggede elektronik, og de navigerer udelukkende ved hjælp af skærme og waypoints. Den stigende brug af autopiloter og selvstyringssystemer frister flere og flere kaptajner til at ignorere det omkringliggende område – måske for at løbe ned under dæk hurtigt eller for at udføre andre opgaver i cockpittet. Denne adfærd er groft uagtsom. Den primære regel er at holde udkig hele tiden.
Nysgerrig på hvad en bådforsikring koster?
Pligt til at holde udkig
I de internationale regler for forebyggelse af kollisioner til søs, fastlægges det i forskrift at ethvert fartøj til enhver tid skal opretholde behørig udkig ved hjælp af syn, hørelse og alle tilgængelige midler, der er hensigtsmæssige under de givne omstændigheder og forhold. Dette er afgørende for en fuldstændig vurdering af situationen og risikoen for kollision. Denne forpligtelse gælder for alle typer fartøjer, herunder sejl- og motorbåde såvel som marine- og erhvervsfartøjer. Selvom moderne teknologi og elektronik er tilgængelige om bord på mange fartøjer, bør man ikke antage, at disse fartøjer altid opdager ens eget.
Ansvaret hos en skipper
Naturligvis kan en skipper ikke være ved roret og holde udkig konstant, især under længere sejladser, hvor pauser er nødvendige. Det er dog skipperens ansvar at udvælge en passende styrmand til at overtage sin plads. Dette er en vigtig og omhyggelig beslutning, som skipperen må træffe. Selvom det ikke er skipperen selv, der fører skibet på tidspunktet for en kollision, forbliver skipperen stadig ansvarlig.
Vær opmærksom på
Overhold reglerne for forebyggelse af kollisioner:
- Hold altid udkig i det omkringliggende område.
- Udpeg om nødvendigt en pålidelig styrmand til at holde udkig.
- Tag højde for unøjagtigheder, hvis du bruger elektroniske søkort.
- Hav altid papirsøkort ombord og vær fortrolig med at bruge dem til navigation.
- Opdater regelmæssigt elektroniske søkort.
Minimer risikoen ved dårligt vejr
Radar eller AIS?
Beslutningen om, hvorvidt du har brug for radarudstyr på din båd, afhænger af, hvor du primært sejler. Hvis du hovedsageligt sejler i Østersøen i dagslys, er det tilstrækkeligt at opretholde en ordentlig udkig. I områder med tung trafik, hvor sigtbarheden ofte er reduceret på grund af tåge, såsom i Den Engelske Kanal eller Gibraltarstrædet, kan indbygget radar være en god sikkerhedsforanstaltning. Det kræver dog en vis øvelse at aflæse displayet. AIS (Automatic Identification System) er et godt supplement eller endda erstatning for radar og er langt mere brugervenligt.