Det er vigtigt at forstå konsekvenserne af at have en forsikring, der bliver ophævet på grund af manglende betaling. Hvis din lovpligtige ansvarsforsikring for et køretøj som en bil, motorcykel eller knallert bliver ophævet, kan det medføre betydelige problemer.
Hvis du fortsætter med at bruge køretøjet uden den lovpligtige ansvarsforsikring, vil du blive pålagt et dagsgebyr på 250 kroner for hver dag, køretøjet er uforsikret. Dette gebyr kan hurtigt blive betydeligt højere end omkostningen ved at have en ansvarsforsikring.
For at undgå dette gebyr skal du enten sikre, at køretøjet har den lovpligtige ansvarsforsikring, eller aflevere nummerpladerne til Motorstyrelsen.
Det er vigtigt at bemærke, at før du kan tegne en ny ansvarsforsikring for køretøjet, skal det pålignede dagsgebyr betales. Dette gebyr er personbaseret og følger dig, så det er ikke knyttet til et specifikt køretøj.
På grund af de potentielt store konsekvenser, som dagsgebyret medfører, er der regler i Forsikringsaftaleloven, som forsikringsselskaberne skal overholde, før de kan ophæve din forsikring. Det er vigtigt at være opmærksom på disse regler for at undgå uheldige situationer.
Hvor lang tid har jeg at betale?
Formelle krav, som et forsikringsselskab skal overholde, før de kan ophæve en forsikringsaftale, er reguleret af lovbestemmelser og sikrer kundens rettigheder i forbindelse med forsikringsaftalen.
For det første skal forsikringsselskabet have sendt en opkrævning for forsikringspræmien. Det er en grundlæggende betingelse, da selskabet ikke kan ophæve forsikringsaftalen, hvis præmien aldrig er blevet opkrævet.
Ifølge forsikringsaftalelovens § 12, stk. 1, skal forsikringspræmien betales senest 21 dage efter selskabets påkrav herom. Hvis præmien ikke er betalt inden for denne frist, kan forsikringsselskabet opsige forsikringsaftalen i henhold til § 13, stk. 1. Opsigelsen kan dog tidligst ske 14 dage efter udløbet af betalingsfristen i § 12, stk. 1.
Disse lovbestemmelser sikrer, at forsikringsselskaberne ikke kan ophæve forsikringsaftaler uretmæssigt og beskytter kundens ret til at få opkrævninger og betalingsfrister klart kommunikeret. Det er vigtigt for kunden at være opmærksom på disse regler for at undgå uønskede situationer vedrørende forsikringsaftalen.
Forsikringsselskaber har lavet det forkert
Hvis en opsigelse af en forsikringsaftale ikke er korrekt, men forsikringsselskabet afviser at anerkende det, har kunden mulighed for at klage til Ankenævnet for Forsikring.
Dette gælder især for motoransvarsforsikringer.
Hvis Ankenævnet finder ud af, at opsigelsen ikke har været korrekt, eller hvis den ikke er nået frem til kunden og derfor anses for ugyldig, kan konsekvenserne være betydelige. Kunden kan få slettet eventuelle dagsgebyrer, der er blevet pålagt, og kan også rejse krav om erstatning for tab, der er opstået som følge af forsikringsselskabets ugyldige opsigelse.
Et eksempel på sådanne tab kunne være omkostninger til at leje en bil, da det ikke er muligt at tegne en ny ansvarsforsikring, før dagsgebyret er betalt. Derfor er det vigtigt at kende sine rettigheder som forsikringstager og at være opmærksom på muligheden for at klage til Ankenævnet i tilfælde af tvister med forsikringsselskabet.